DU ER HER: START >>
   

STRUKTURERING OG BRUGERVENLIGHED

Struktur og brugervenlighed hænger uløseligt sammen.

En brugervenlig hjemmeside er den første forudsætning for at siden bliver besøgt igen og igen. Når indholdet er struktureret på en logisk måde uden at der bliver for mange lag i opbygningen, vil brugeren have lettere ved at finde rundt på siderne og få de oplysninger, han eller hun søger efter.

Til hvert hovedmenupunkt skal man bestræbe sig på at have kun én undermenu i alle de tilfælde, det kan lade sig gøre. Altså så flad en struktur som muligt. Ellers risikerer man, at brugeren hurtigt mister overblikket over hjemmesiden og opgiver at komme videre.

Man kan lette overblikket ved at vise, hvor man står lige nu ved hjælp af de såkaldte brødkrummer (som det ses i den grønne bjælke herover). Det gør det også lettere at finde tilbage til steder, man tidligere har besøgt.

Når man arbejder med struktureringen, skal man altså sætte sig i brugerens sted og forsøge at se det med brugerens øjne. En organisatorisk opdeling i firmaet eller organisationen er komplet irrelevant for brugeren. Her gælder det udelukkende om at sammensætte de ting, som virker relevant i forhold til hinanden.